Indholdsfortegnelse

  1. Anvendelsesområde
  2. Ansøgningens anvendelsesområde
  3. Indgåelse af kontrakt
  4. Ret til fortrydelse
  5. Priser og betalingsbetingelser
  6. Leverings- og forsendelsesbetingelser
  7. Ejerskabsforbehold
  8. Hæftelse for mangler (garanti)
  9. Særlige betingelser for behandling af varer i henhold til bestemte specifikationer fra kunden
  10. Gældende lovgivning
  11. Ved værneting
  12. Alternativ tvistbilæggelse

1) Anvendelsesområde

1.1 Disse generelle vilkår og betingelser (i det følgende benævnt "GTC") for Velvet Trading GmbH (i det følgende benævnt "sælger") gælder for alle aftaler om levering af varer indgået af en forbruger eller iværksætter (i det følgende benævnt "kunde") med sælgeren med hensyn til de varer, der præsenteres af sælgeren i sin online shop. Der gøres hermed indsigelse mod medtagelsen af kundens egne vilkår og betingelser, medmindre andet er aftalt.

1.2 En forbruger i henhold til disse generelle forretningsbetingelser er enhver fysisk person, der indgår en juridisk transaktion til formål, der overvejende hverken er kommercielle eller selvstændige.

1.3 En iværksætter i henhold til disse generelle forretningsbetingelser er en fysisk eller juridisk person eller et partnerskab med juridisk kapacitet, som ved indgåelse af en juridisk transaktion handler som led i udøvelsen af sin kommercielle eller selvstændige erhvervsaktivitet.

2) Indgåelse af kontrakt

2.1 Produktbeskrivelserne i sælgers onlinebutik udgør ikke bindende tilbud fra sælgers side, men tjener til afgivelse af et bindende tilbud fra kunden.

2.2 Kunden kan afgive tilbuddet via den onlinebestillingsformular, der er integreret i sælgers onlinebutik. Ved at gøre dette, efter at have placeret de valgte varer i den virtuelle indkøbskurv og gennemgået den elektroniske bestillingsproces, afgiver kunden et juridisk bindende kontraktligt tilbud med hensyn til de varer, der er indeholdt i indkøbskurven, ved at klikke på knappen, der afslutter bestillingsprocessen. Derudover kan kunden også indsende tilbuddet til sælgeren via e-mail, fax, online kontaktformular, post eller telefon.

2.3 Sælgeren kan acceptere kundens tilbud inden for fem dage,

    ved at
  • ved at sende kunden en skriftlig ordrebekræftelse eller en ordrebekræftelse i tekstform (fax eller e-mail), i hvilket tilfælde kundens modtagelse af ordrebekræftelsen er afgørende, eller
  • ved at levere den bestilte vare til kunden.
  • ved at levere de bestilte varer til kunden, i hvilket tilfælde kundens modtagelse af varerne er afgørende, eller
  • ved at anmode om betaling fra kunden, efter at kunden har afgivet ordren.

Hvis flere af de ovennævnte alternativer eksisterer, indgås kontrakten på det tidspunkt, hvor et af de ovennævnte alternativer indtræffer først. Perioden for accept af tilbuddet begynder dagen efter kundens afsendelse af tilbuddet og slutter ved udløbet af den femte dag efter afsendelsen af tilbuddet. Hvis sælgeren ikke accepterer kundens tilbud inden for den førnævnte periode, anses dette for at være en afvisning af tilbuddet med den konsekvens, at kunden ikke længere er bundet af sin hensigtserklæring.

2.4 Hvis kunden vælger en betalingsmetode, der tilbydes af PayPal, behandles betalingen af betalingstjenesteudbyderen PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (i det følgende benævnt "PayPal"), i henhold til PayPals brugsbetingelser, der er tilgængelige på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full eller - hvis kunden ikke har en PayPal-konto - i henhold til Vilkår og betingelser for betalinger uden en PayPal-konto, der er tilgængelige på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Hvis kunden betaler ved hjælp af en betalingsmetode, der tilbydes af PayPal, og som kan vælges i onlinebestillingsprocessen, erklærer sælgeren allerede accept af kundens tilbud på det tidspunkt, hvor kunden klikker på knappen, der afslutter bestillingsprocessen.

2.5 Hvis betalingsmetoden "Amazon Payments" vælges, vil betalingen blive behandlet via betalingstjenesteudbyderen Amazon Payments Europe s.c.a., 38 avenue John F. Kennedy, L-1855 Luxembourg (herefter: "Amazon"), i henhold til brugeraftalen for Amazon Payments Europe, som kan ses på https://payments.amazon.de/help/201751590. Hvis kunden vælger "Amazon Payments" som betalingsmetode under onlinebestillingsprocessen, udsteder han også en betalingsordre til Amazon ved at klikke på den knap, der afslutter bestillingsprocessen. I dette tilfælde erklærer sælgeren allerede accept af kundens tilbud på det tidspunkt, hvor kunden udløser betalingsprocessen ved at klikke på den knap, der afslutter bestillingsprocessen.

2.6 Når et tilbud afgives via sælgers online bestillingsformular, gemmes aftaleteksten af sælger efter aftalens indgåelse og overføres til kunden i tekstform (f.eks. e-mail, fax eller brev), efter at kunden har sendt sin ordre. Sælgeren må ikke gøre kontraktteksten tilgængelig ud over dette. Hvis kunden har oprettet en brugerkonto i sælgers onlinebutik, før han afgiver sin ordre, arkiveres ordredataene på sælgers hjemmeside og kan tilgås gratis af kunden via hans adgangskodebeskyttede brugerkonto ved at angive de relevante login-data.

2.7 Før kunden afgiver en bindende ordre via sælgers onlinebestillingsformular, kan kunden identificere mulige indtastningsfejl ved omhyggeligt at læse de oplysninger, der vises på skærmen. Et effektivt teknisk middel til bedre genkendelse af indtastningsfejl kan være browserens forstørrelsesfunktion, ved hjælp af hvilken visningen på skærmen forstørres. Kunden kan rette sine indtastninger under den elektroniske bestillingsproces ved hjælp af de sædvanlige tastatur- og musefunktioner, indtil han klikker på den knap, der afslutter bestillingsprocessen.

2.8 Kun det tyske sprog er tilgængeligt for indgåelse af kontrakten.

2.9 Ordrebehandling og kontakt finder normalt sted via e-mail og automatiseret ordrebehandling. Kunden skal sikre, at den e-mailadresse, han har oplyst til ordrebehandling, er korrekt, så e-mails sendt af sælgeren kan modtages på denne adresse. Især ved brug af SPAM-filtre skal kunden sikre, at alle e-mails, der sendes af sælgeren eller af tredjeparter, der er bestilt af sælgeren til at behandle ordren, kan leveres.

3) Fortrydelsesret

3.1 Forbrugere har som udgangspunkt fortrydelsesret.

3.2 Yderligere oplysninger om fortrydelsesretten kan findes i sælgers vejledning om fortrydelse.

3.3 Fortrydelsesretten gælder ikke for forbrugere, der ikke tilhører en medlemsstat i Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis eneste bopæl og leveringsadresse er uden for Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse.

4) Priser og betalingsbetingelser

4.1 Medmindre andet er angivet i sælgers produktbeskrivelse, er de angivne priser samlede priser, der inkluderer den lovpligtige merværdiafgift. Eventuelle yderligere leverings- og forsendelsesomkostninger vil blive angivet separat i den respektive produktbeskrivelse.

4.2 I tilfælde af leverancer til lande uden for EU kan der i enkelte tilfælde opstå yderligere omkostninger, som sælgeren ikke er ansvarlig for, og som skal afholdes af kunden. Disse omfatter f.eks. omkostninger til overførsel af penge fra kreditinstitutter (f.eks. overførselsgebyrer, valutakursgebyrer) eller importafgifter eller skatter (f.eks. toldafgifter). Sådanne omkostninger kan også opstå i forbindelse med overførsel af penge, hvis leveringen ikke sker til et land uden for Den Europæiske Union, men kunden foretager betalingen fra et land uden for Den Europæiske Union.

4.3 Kunden vil blive informeret om betalingsmulighederne i sælgers onlinebutik.

4.4 Hvis der er aftalt forudbetaling via bankoverførsel, forfalder betalingen straks efter aftalens indgåelse, medmindre parterne har aftalt en senere forfaldsdato.

4.5 Hvis der vælges en betalingsmetode, der tilbydes via betalingstjenesten "PayPal", behandles betalingen via PayPal, hvorved PayPal også kan bruge tjenester fra tredjeparts betalingstjenesteudbydere til dette formål. Hvis sælgeren også tilbyder betalingsmetoder via PayPal, for hvilke han foretager forudbetalinger til kunden (f.eks. køb på konto eller betaling i rater), skal han overdrage sit betalingskrav til PayPal eller til den betalingstjenesteudbyder, der er bestilt af PayPal og specifikt navngivet til kunden. Før sælgerens overdragelseserklæring accepteres, skal PayPal eller den betalingstjenesteudbyder, der er bestilt af PayPal, udføre en kreditværdighedskontrol ved hjælp af de transmitterede kundedata. Sælgeren forbeholder sig ret til at nægte kunden den valgte betalingsmetode i tilfælde af et negativt kontrolresultat. Hvis den valgte betalingsmetode er godkendt, skal kunden betale fakturabeløbet inden for den aftalte betalingsperiode eller i de aftalte betalingsintervaller. I dette tilfælde kan han kun foretage betaling til PayPal eller den betalingstjenesteudbyder, der er bestilt af PayPal med gældssanerende virkning. Sælgeren forbliver dog ansvarlig for generelle kundeforespørgsler, f.eks. vedrørende varen, leveringstid, forsendelse, returnering, klager, tilbagekaldelseserklæringer og leveringer eller kreditnotaer, selv i tilfælde af overdragelse af fordringen.

4.6 Hvis betalingsmetoden "SOFORT" er valgt, behandles betalingen via betalingstjenesteudbyderen SOFORT GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München (i det følgende "SOFORT"). For at kunne betale fakturabeløbet via "SOFORT" skal kunden have en netbankkonto, der er aktiveret til deltagelse i "SOFORT", identificere sig i overensstemmelse hermed under betalingsprocessen og bekræfte betalingsinstruktionen over for "SOFORT". Betalingstransaktionen udføres derefter straks af "SOFORT", og kundens bankkonto debiteres. Mere detaljerede oplysninger om betalingsmetoden "SOFORT" er tilgængelige for kunden på internettet på https://www.klarna.com/sofort/.

4.7 Hvis der vælges en betalingsmetode, der tilbydes via betalingstjenesten "Shopify Payments", behandles betalingen via betalingstjenesteudbyderen Stripe Payments Europe Ltd, 1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, Irland (herefter "Stripe"). De enkelte betalingsmetoder, der tilbydes via Shopify Payments, vil blive kommunikeret til kunden i sælgerens onlinebutik. Til behandling af betalinger kan Stripe bruge andre betalingstjenester, for hvilke der kan gælde særlige betalingsbetingelser, som kunden kan blive informeret om separat. Yderligere oplysninger om "Shopify Payments" er tilgængelige på internettet på https://www.shopify.com/legal/terms-payments-de.

4.8 Hvis betalingsmetoden køb på konto er valgt, forfalder købsprisen, efter at varerne er blevet leveret og faktureret. I dette tilfælde skal købesummen betales inden for 14 (fjorten) dage efter modtagelse af fakturaen uden fradrag, medmindre andet er aftalt. Sælgeren forbeholder sig ret til kun at tilbyde betalingsmetoden køb på konto op til en vis ordremængde og til at afvise denne betalingsmetode, hvis den angivne ordremængde overskrides. I dette tilfælde vil sælgeren informere kunden om en tilsvarende betalingsbegrænsning i hans betalingsoplysninger i onlinebutikken. Sælgeren forbeholder sig endvidere ret til at foretage en kreditvurdering ved valg af betalingsmetoden køb på konto og til at afvise denne betalingsmetode i tilfælde af en negativ kreditvurdering.

5) Betingelser for levering og forsendelse

5.1 Hvis sælger tilbyder at sende varen, skal levering ske inden for det af sælger angivne leveringsområde til den af kunden angivne leveringsadresse, medmindre andet er aftalt. Den leveringsadresse, der er angivet i sælgers ordrebehandling, er afgørende for transaktionens gennemførelse. Hvis betalingsmetoden PayPal er valgt, er den leveringsadresse, som kunden har angivet til PayPal på betalingstidspunktet, afgørende.

5.2 I tilfælde af varer, der leveres af en speditør, skal levering ske "frit fortov", dvs. til den offentlige fortovskant, der er nærmest leveringsadressen, medmindre andet fremgår af forsendelsesoplysningerne i sælgers webshop, og medmindre andet er aftalt.

5.3 Hvis leveringen af varerne mislykkes af årsager, som kunden er ansvarlig for, skal kunden bære de rimelige omkostninger, som sælgeren pådrager sig som følge heraf. Dette gælder ikke med hensyn til omkostningerne til returforsendelsen, hvis kunden effektivt udøver sin fortrydelsesret. I tilfælde af kundens effektive udøvelse af fortrydelsesretten gælder bestemmelsen i sælgers fortrydelsesvejledning for returomkostningerne.

5.4 Hvis kunden handler som erhvervsdrivende, overgår risikoen for hændeligt tab og hændelig forringelse af de solgte varer til kunden, så snart sælgeren har overgivet varerne til speditøren, transportøren eller enhver anden person eller institution, der er udpeget til at udføre forsendelsen. Hvis kunden handler som forbruger, overgår risikoen for hændeligt tab og hændelig forringelse af de solgte varer i princippet først til kunden eller en person, der er bemyndiget til at modtage varerne, når varerne overdrages til kunden. Uanset ovenstående overgår risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang og forringelse til kunden, også når der er tale om forbrugere, så snart sælgeren har udleveret salgsgenstanden til speditøren, transportøren eller den person eller institution, der i øvrigt skal forestå forsendelsen, hvis kunden giver speditøren, transportøren eller den person eller institution, der i øvrigt skal forestå forsendelsen, i opdrag at forestå forsendelsen, og sælgeren ikke forinden har udmeldt denne person eller institution til kunden.

5.5 Sælger forbeholder sig ret til at hæve aftalen i tilfælde af fejlagtig eller mangelfuld egenlevering. Dette gælder kun i tilfælde af, at sælgeren ikke er ansvarlig for den manglende levering, og sælgeren med fornøden omhu har indgået en specifik dækningstransaktion med leverandøren. Sælger skal gøre alle rimelige bestræbelser på at fremskaffe varerne. I tilfælde af manglende eller kun delvis tilgængelighed af varerne, vil kunden straks blive informeret, og vederlaget vil blive refunderet uden forsinkelse.

5.6 Selvafhentning er ikke mulig af logistiske årsager.

6) Ejendomsforbehold

Sælger forbeholder sig ejendomsretten til de leverede varer, indtil den skyldige købesum er betalt fuldt ud.

7) Ansvar for mangler (garanti)

7.1 Medmindre andet er fastsat i de følgende bestemmelser, gælder bestemmelserne om det lovbestemte ansvar for mangler. Dette gælder ikke for aftaler om levering af varer:

7.2 Hvis kunden handler som iværksætter,

  • Sælgeren
  • sælgeren har valget af typen af efterfølgende ydelse;
  • ved nye varer er forældelsesfristen for mangler et år fra levering af varerne;
  • I tilfælde af brugte varer er rettigheder og krav for mangler udelukket;
  • forældelsesfristen begynder ikke at løbe igen, hvis der foretages en erstatningslevering inden for rammerne af ansvaret for mangler.

7.3 Ovennævnte ansvarsbegrænsninger og forkortelse af tidsfrister gælder ikke for

  • For erstatningskrav
  • på krav om erstatning og godtgørelse af kundens udgifter,
  • hvis
  • i tilfælde af, at sælger svigagtigt har skjult manglen,
  • for varer, der er blevet brugt i overensstemmelse med deres sædvanlige anvendelse til en bygning og har forårsaget dens defekt,
  • for enhver eksisterende forpligtelse for sælgeren til at levere opdateringer til digitale produkter, i tilfælde af kontrakter om levering af varer med digitale elementer.

7.4 For iværksættere forbliver de lovbestemte forældelsesfrister for enhver lovbestemt regresret desuden upåvirket.

7.5
Hvis kunden handler som en erhvervsdrivende i henhold til § 1 i den tyske handelslovbog (HGB), er han underlagt den kommercielle pligt til inspektion og meddelelse om mangler i henhold til § 377 i den tyske handelslovbog (HGB). Hvis kunden ikke overholder de deri regulerede meddelelsesforpligtelser, anses varerne for at være godkendt.

7.6
Hvis kunden handler som forbruger, anmodes han om at reklamere over leverede varer med åbenlyse transportskader til leverandøren og at informere sælgeren om dette. Hvis kunden undlader at gøre dette, har det ingen indflydelse på hans lovbestemte eller kontraktlige krav for mangler.

8) Særlige betingelser for behandling af varer i henhold til visse specifikationer fra kunden

8.1 Hvis sælgeren i henhold til aftalens indhold ud over leveringen af varen også er forpligtet til at bearbejde varen i henhold til bestemte specifikationer fra kunden, skal kunden stille alt indhold til rådighed for sælgeren, der er nødvendigt for bearbejdningen, såsom tekster, billeder eller grafik i de filformater, formateringer, billed- og filstørrelser, der er angivet af sælgeren, og skal give sælgeren de brugsrettigheder, der er nødvendige til dette formål. Kunden er alene ansvarlig for anskaffelse og erhvervelse af rettigheder til dette indhold. Kunden erklærer og påtager sig ansvaret for, at han har ret til at bruge det indhold, der leveres til sælgeren. Han skal især sikre, at der ikke sker nogen krænkelse af tredjemands rettigheder, især ophavsrettigheder, varemærkerettigheder og personlige rettigheder.

8.2 Kunden skal holde sælgeren skadesløs for ethvert krav fra tredjemand, som denne måtte gøre gældende over for sælgeren i forbindelse med en krænkelse af deres rettigheder som følge af sælgerens kontraktmæssige brug af kundens indhold. I denne forbindelse skal kunden også bære de nødvendige omkostninger til juridisk forsvar, herunder alle sagsomkostninger og advokatsalærer i lovbestemt omfang. Dette gælder ikke, hvis kunden ikke er ansvarlig for overtrædelsen. I tilfælde af krav fra tredjemand er kunden forpligtet til omgående, sandfærdigt og fuldstændigt at give sælgeren alle oplysninger, der er nødvendige for undersøgelsen af kravene og et forsvar.

8.3 Sælgeren forbeholder sig ret til at nægte at behandle ordrer, hvis det indhold, som kunden leverer til dette formål, overtræder lovmæssige eller officielle forbud eller krænker almindelig anstændighed. Dette gælder især i tilfælde af levering af forfatningsstridigt, racistisk, fremmedfjendsk, diskriminerende, krænkende, ungdomsfarligt og/eller voldsforherligende indhold.

8.4 Produkter i specialmål og rullevarer:
Ordren vil blive produceret individuelt i den ønskede størrelse i henhold til den mulighed, som kunden har valgt.
På grund af produktionsprocessen kan vi ikke skære specialfremstillede rullevarer til på centimeterniveau. Derfor kan der være afvigelser på op til 3 % i dimensionerne.

9) Gældende lovgivning

9.1 Alle juridiske forhold mellem parterne er underlagt lovgivningen i Forbundsrepublikken Tyskland med undtagelse af lovgivningen om internationalt salg af løsøre. For forbrugere gælder dette lovvalg kun i det omfang, at den ydede beskyttelse ikke ophæves af ufravigelige bestemmelser i lovgivningen i den stat, hvor forbrugeren har sit sædvanlige opholdssted.

9.2 Endvidere gælder dette lovvalg med hensyn til den lovbestemte fortrydelsesret ikke for forbrugere, der ikke tilhører en medlemsstat i Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse, og hvis eneste bopæl og leveringsadresse er uden for Den Europæiske Union på tidspunktet for aftalens indgåelse.

10) Sted for jurisdiktion

Hvis kunden handler som erhvervsdrivende, en offentligretlig juridisk person eller en offentligretlig fond med hjemsted i Forbundsrepublikken Tyskland, er det eksklusive værneting for alle tvister, der opstår i forbindelse med denne kontrakt, sælgers hjemsted. Hvis kunden har sit hjemsted uden for Forbundsrepublikken Tysklands område, er sælgers hjemsted det eksklusive værneting for alle tvister, der opstår som følge af denne kontrakt, hvis kontrakten eller krav, der opstår som følge af kontrakten, kan henføres til kundens professionelle eller kommercielle aktivitet. I ovennævnte tilfælde er sælgeren dog under alle omstændigheder berettiget til at indbringe sagen for retten på kundens forretningssted.

11) Alternativ tvistbilæggelse

11.1 EU-Kommissionen stiller en platform til rådighed for online-tvistbilæggelse på internettet på følgende link: https://ec.europa.eu/consumers/odr.

Denne platform fungerer som et kontaktpunkt for udenretslig bilæggelse af tvister, der opstår i forbindelse med online købs- eller servicekontrakter, der involverer en forbruger.

11.2 Sælger er hverken forpligtet til eller villig til at deltage i en tvistbilæggelsesprocedure ved et forbrugervoldgiftsnævn.